Troel

TROEL (1999)

TROEL is een theatervoorstelling waar de wereld die wij kennen op heftige wijze botst met de wereld die wij niet kennen.
Tijdens een picknick in het bos, een alom gewaardeerd tijdverdrijf op de vrije zondagmiddag, vraagt een familie om moeilijkheden. Want om nu juist de broodjes Brie en toastjes kaviaar te gaan verorberen voor de holen van een grote trollen-gemeenschap is vragen om problemen. Iedereen weet toch dat trollen mensenvlees als delicatesse beschouwen?
Het zijn dan ook uiteindelijk de trollen die op de bewuste zondagmiddag picknicken.
Een grootschalig onderzoek volgt, maar een heftige liefdesaffaire tussen de trollenprins en de dochter van de inspecteur van politie maakt de zaak er niet eenvoudiger op.
Een kwaadaardig sprookje, waarin een happy end allerminst zeker is.

Alle foto’s zien? Klik hier voor het complete album.

ROLVERDELING:

DE MENSEN:
Teun Van Hier Tot Gunter: Henk Huizing
Hermien Van Hier Tot Gunter: Mieke Bosscha
Rikkert Van Hier Tot Gunter: René Luttikholt
Albertina Van Hier Tot Gunter: Debora Kort
Inspecteur Baars: Jan Willem Holtrop
Maribelle Baars: Odette Zekhuis
DE TROLLEN:
Koning Kroep: Jan Slot
Koningin Grula: Saskia Leysenaar
Prins Proetsj: Eino Hoveling
Brasjk: Jan Oude Lansink
Froetul: Rianne Lansink
Truffilia: Adrie van Staveren
Bulluk: Henk Huizing
Mimoef: Mieke Bosscha
Piripura: Debora Kort
Rottrol: René Luttikholt

Script, regie en artistieke leiding: Oscar Wagenmans
Zakelijke coördinatie: Annie Tettero
Ontwerp decor en affiche: Maria da Graça Cabral Oliveira de Andrade
Decorbouw: Tonnie Slot
Bekleding decor: Dorin Pieters
Ontwerp & uitvoering kostuums, pruiken en rekwisieten: Dorin Pieters
Grime: Anneke Besnyöi, Gerdie ter Braak
Lichtontwerp & techniek: Bart Hooijsma
Toneelassistentie: Swannie Slot, Kirsten Ardesch

Indrukwekkende Troel Theatergroep Kamak

GOOR – Theater De Reggehof, zaterdagavond.
Voorstelling: Troel, door Theater Kamak.
Script en regie: Oscar Wagenmans
Productie: De Kunstwerkplaats Hengelo.

De Hengelose Kunstwerkplaats herbergt een groep uitgesproken theatervakmensen. Deskundigen die met grote betrokkenheid hun mogelijkheden en kwaliteiten hebben samengebracht bij theaterproducties voor verstandelijk gehandicapten. Vers in het geheugen liggen nog `Slettenbakken’ en `Toerandoo”.
Met het abstracte sprookje “Troel” kwam de groep verder dan ze ooit heeft laten zien. Alle lof voor de medewerkers achter de schermen die er samen met de vertolkers een fantastische voorstelling van maakten.
Waardering zeker ook voor Oscar Wagenmans, bedenker en hoofduitvoerder van dit spel. Eigenlijk maakte het niet uit of dit spel door `gewone’ toneelamateurs of deze groep werd gespeeld, want Wagenmans doet ons de beperking van de mogelijkheden van de vertolkers vergeten. Het is voor mij dan ook de laatste keer dat ik bevreesd was voor dit type producties. Omdat ze onvergelijkbaar zouden zijn met toneel door acteurs en actrices zonder handicap.
Het blijkt uit alle drie producties die ik gezien heb dat een dergelijk vooroordeel onjuist is. Want ook `Troel’ laat zien dat het geen `kunstje’ maar kunst is om met een volwaardige theaterproductie te komen die naar mijn mening in een wat gestroomlijnde vorm uitstekend geschikt zou zijn om er een televisie-uitzending van te maken. Wel wat korter dan deze ruim een uur durende voorstelling. Want sommige scènes waren wat te lang, ondanks de meer dan voortreffelijke muzikale ondersteuning en de schitterende lichteffecten. En kostuums, decor en grime in een indrukwekkend evenwicht gebracht met alle toneelbewegingen. Juist dan echter ga je verlangen naar een wat meer uitgewerkte verhaallijn.
De spelers met de sprekende rollen raken duidelijk steeds meer ervaren in het oppikken van de teksten. Ze zien daarbij kans om hun emoties te gebruiken voor de rolinvulling en slagen er in het spel voldoende speelsheid te geven om te voorkomen dat te veel zwaarte wordt gelegd in de teksten. Dat het dan wel eens langs de grenzen van de verstaanbaarheid gaat doet weinig schade aan het beoogde doel.
Het is zeker te verwachten dat de productie nog zal groeien. Het ligt in de bedoeling elders in de regio nog uitvoeringen te geven.
Voor theaterliefhebbers zal deze voorstelling een plezierige en zeker indrukwekkende verrassing zijn.

Paul de Jong
Tubantia 11-10-1999

Advertenties