Toerandoo

TOERANDOO (1999)

Omdat de moeder van prinses Toerandoo op meedogenloze wijze is vermoord door een man, worstelt ze nu met een alles overheersende haat en boosheid jegens mannen.
Alle mannen die dan ook om haar hand komen vragen lopen het gevaar onthoofd te worden als ze geen antwoord weten op drie moeilijke raadsels.
Dan verschijnt er op een dag een verliefde prins. Iedereen waarschuwt hem voor het treurig lot dat hem te wachten staat als hij de raadsels niet weet op te lossen.
Maar…het lukt de prins om de raadsels op te lossen.
Toch weigert prinses Toerandoo om te trouwen. Dan doet de prins een tegenvoorstel. Als ze zijn naam raad zal hij zich laten onthoofden, zo niet wordt zij zijn vrouw.
Prinses Toerandoo stelt alles in het werk om zijn naam te achterhalen…….

ROLVERDELING:

Odette Zekhuis
Debora Kort
Jan Willem Holtrop
Eino Hoveling


Regie – Petra Koopman

Tintelende magie in Toerandoo

ENSCHEDE – Helmertheater, donderdagavond.
Voorstelling: Toerandoo, door Theater Kamak.
Regie: Petra Koopman
Productie: De Kunstwerkplaats Hengelo.

Petra Koopman en haar spelersgroep hebben een volwaardige theatervoorstelling gemaakt van het Chinese sprookje. De voorstelling maakte gisteravond buitengewoon veel indruk op de bezoekers van het Helmertheater.
Bezoekers onder wie veel bewoners van de Helmerzijde-inrichting, verstandelijk gehandicapten, evenals spelers en speelsters van de groep.
Het zijn andere spelers dan we in het amateurtoneel gewend zijn maar met minstens evenveel expressiemogelijkheden en eigenlijk met meer directe emotie.
Voor het goed spelen van het Chinese verhaal zijn drie elementen van het grootste belang. De sfeer, een goed in het gehoor liggend verhaal en een spelersgroep die met concentratie en uitstraling aan het verhaal vorm kan geven. Deze theatergroep zou de Oscar verdiend hebben gewonnen.
Niet omdat gehandicapten onder andere normen zouden vallen. Je mag die zaken best beoordelen op hun objectieve kwaliteiten. Nee, ze zouden gewonnen hebben om het extra element dat regisseuse Petra Koopman en vooral haar spelers wisten toe te voegen aan de sfeer van het spel. Het element dat ik de magie achter het spel zou willen noemen. De tintelende magische glans die soms over een theaterpresentatie ligt.
Het is iets wat je als regisseur nooit helemaal in de hand hebt. Wel moet er ruimte zijn om het magische effect te creëren. Er is ook maar weinig nodig om weer met beide benen op de grond te komen: de sterkte van deze theaterbelevenis is door haar grote kwetsbaarheid bijna tegelijkertijd haar zwakte.
De medewerkers van Toerandoo hebben mijn waardering voor de beknoptheid en de rust in hun theaterstuk. Het duurt een uur en dan mag de betovering van het intense spel, de schitterende kostuums en de authentieke Chinese muziek weer verbroken worden.

Paul de Jong
Tubantia 1999

Advertenties