Bloedend hart

BLOEDEND HART (1999)

Een Commedia dell’arte voorstelling over de wrede macht van het noodlot.
Don Alvaro is verliefd op Leonora, de dochter van de markies van Calatrava.
Tijdens een galadiner raapt Don Alvaro zijn moed bijeen en vraagt de markies om de hand van zijn dochter, maar de markies wil een betere partij voor zijn dochter en bovendien vindt hij zijn dochter nog veel te jong.
In blinde woede besluit Don Alvaro om Leonora te ontvoeren maar haar vader betrapt hem bij deze poging. In de worsteling raakt de vader dodelijk gewond.
De geliefden vluchten beiden in paniek weg zonder elkaar nog te zien.
Alvaro probeert de rampspoed te vergeten door te gaan vechten in het leger en Leonora probeert in het klooster vergiffenis te vinden.
Maar het noodlot brengt beide verdoemden toch weer bij elkaar, met tragische gevolgen.

Alle foto’s zien? Klik hier voor het complete album.

ROLVERDELING:

Don Alvaro: René Luttikholt
Leonora: Adrie van Staveren
Markies van Calatrava: Jan Oude Lansink
Markiezin van Calatrava: Rianne Lansink
Don Carlo: Jan Willem Holtrop
De bediende: Henk Huizing
Baron de Benedetti: Jan Slot
Baronesse de Benedetti: Odette Zekhuis
Moeder Overste: Debora Kort
Nonnen:Mieke Bosscha, Saskia Leysenaar, Odette Zekhuis
Capitano Di Caprio: Eino Hoveling
Soldaten: Jan Slot, Jan Oude Lansink, Henk Huizing

Regie: Oscar Wagenmans
Vormgeving en maskers: Dorin Pieters
Licht: Bart Hooijsma, Hans van Munster
Produktie: Annie Tettero

Weinig publiek bij éénakterfestival

HARDENBERG – Theater de Voorvechter, zaterdag.
Theaterfestival met vijf stukken waaronder Bloedend Hart van Theater Kamak.

Wat mij vooral tegenvalt is, dat de belangstelling van amateurs voor het werk van andere verenigingen zo gering blijkt te zijn. Er viel hier namelijk prachtig werk te zien. Kamak, de theatergroep waarin mensen spelen met een verstandelijke handicap, opende de rij met de prachtige voorstelling `Bloedend Hart’. Een voorstelling, waarin het draait om toneelbeeld en het non-verbale. Toch zou een beginscène, waarin Don Alvaro betrapt wordt als hij zijn geliefde Leonora het hof maakt, het verhaal duidelijker en sterker maken. Ook het gevecht tussen Don Alvaro en de markies, waarin de markies door een hartaanval het leven laat, zou iets duidelijker mogen zijn. Toch is de overtuigingskracht van de voorstelling groot.

Anton Hottinga
Tubantia 20-3-2000

Advertenties